Bibliotekerne hjælper digitaliseringen på vej

Mange får hjælp på biblioteket til brug af offentlige digitale selvbetjeningsløsninger

Ca. 9 % eller knap ½ million borgere har fået hjælp fra deres bibliotek til brug af digitale tjenester som offentlig borgerservice eller andre selvbetjeningsløsninger. Det viser en helt ny undersøgelse*, som er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening.

Tallet er en halvering i forhold til sidste år, hvilket viser, at bibliotekernes indsats for at hjælpe folk i gang med de mange offentlige digitale tjenester virker. Tallet viser dog også, at der stadig er et godt stykke vej til, at vi alle kan klare os selv i den digitale (selvbetjenings-)verden. Selvom bibliotekerne hvert år har flere tusinde IT-kurser, så er der stadig over ½ mio. borgere der møder op for få hjælp hos den enkelte medarbejder, og det er ressourcekrævende.

”Det er tydeligt at se, at bibliotekernes store indsats for at guide folk i den digitale jungle bærer frugt. Undersøgelsen viser dog også, at der stadig venter et stort arbejde forude, og derfor er det vigtigt, at kommunerne prioriterer de nødvendige ressourcer til opgaven, så biblioteket har mulighed for at hjælpe de mange borgere, som stadig har brug for hjælp” siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen.

Undersøgelsen viser, måske lidt overraskende, at der ikke er den helt store forskel på hvilke aldersgrupper som søger denne form for hjælp på biblioteket. Hvor der sidste år var en overvægt af folk i de ældre aldersgrupper (http://www.db.dk/artikel/offentlig-selvbetjening-fejler-uden-bibliotekerne), viser dette års undersøgelse, at behovet for hjælp til brug af digitale løsninger er nogenlunde lige stort i alle aldersgrupper.

”Det er fantastisk at se, at os lidt oppe i årene er kommet så godt med på den digitale vogn, men det må ikke få politikerne til at tro at alle nu er digitalt selvkørende. Undersøgelsen viser jo netop, at der stadig er et stort behov for at tilbyde hjælp og vejledning til et stor gruppe borgere, og det behov vil bibliotekerne naturligvis fortsat bestræbe sig på at være med til at afhjælpe” slutter formand Vagn Ytte Larsen.

Biblioteker har hjulpet mig med at bruge digitale tjenester som offentlig borgerservice (borger.dk m.fl.) eller andre selvbetjeningsløsningerSådan har bibliotekerne hjulpet borgerne med digital selvbetjening

 
For yderligere oplysninger, kontakt Danmarks Biblioteksforening
Formand Vagn Ytte Larsen, tlf. 2178 9383
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230
 

* Undersøgelsen er gennemført i perioden 17. juni – 26. juni 2013 ved gennemførelse af i alt 1.030 interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 15 år og derover. Ifølge Danmarks Statistik er der 4,63 mio. danskere over 15 år.
Undersøgelsen er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov
Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog