Offentlig selvbetjening fejler uden bibliotekerne

Ny undersøgelse viser, at op imod million danskere har søgt hjælp på biblioteket, for at få hjælp til at bruge offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.

Undersøgelsen er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening og ”Tænketanken Fremtidens Biblioteker” i juli 2012.

”Undersøgelsen er et klokkeklart signal til politikerne og det offentlige om, at visionen om det digitale Danmark ikke bliver opfyldt uden bibliotekernes hjælp. Det virker faktisk som om de offentlige selvbetjeningsløsninger er frosset fast i en form, hvor man har digitaliseret papirblanketterne, men ikke tænkt i brugervenlighed, og bibliotekerne mærker klart borgernes frustration over dette” siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen.

Folkebibliotekerne udbød sidste år op imod 2.000 PC-kurser, som alle var meget besøgte, og det er der åbenbart en vældig god grund til; Den nye undersøgelse viser nemlig, at rigtig mange danskere er usikre eller ligefrem ude af stand til at benytte mange nye offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Løsninger som lanceres løbende som led i realiseringen af det offentliges vision om, at al kommunikation mellem borgere og staten skal være digital i 2015 – www.db.dk/vejen-frem-for-det-digitale-danmark

Især de ældre føler sig fortabte og har tydeligvis brug for hjælp, viser undersøgelsen, eftersom hver 4. borger på 70 år eller derover har bedt biblioteket om hjælp til brug af IT og IT-løsninger. Her spiller bibliotekerne en helt central rolle som det eneste kendte sted, som alle har adgang til, hvor man kan få den nødvendige hjælp.

”Ud over den store gruppe ældre, så er der faktisk også en hel del yngre borgere, som søger IT-hjælp på biblioteket, hvilket blot understreger, at bibliotekerne er en af de offentlige institutioner som er lykkedes bedst med at udvikle og formidle brugervenlige løsninger, som f.eks. succesen med e-Reolen for tiden viser” siger Vagn Ytte Larsen

Selv om mange borgere får den nødvendige IT-hjælp og læring via arbejdspladsen, familie, venner eller kollegaer, så viser undersøgelsen altså, at der stadig er en endog rigtig stor del af befolkningen, som simpelthen risikerer at blive hægtet af det digitale samfund.

”I Danmarks Biblioteksforening gør vi alt hvad vi kan for igen og igen at minde politikerne om den vigtige og helt nødvendige IT-læringsopgave, som bibliotekernes i dag løser lokalt i kommunerne. Det er alene politikerne, som med denne viden i baghovedet, har ansvaret for at sikre de nødvendige ressourcer til borgernes fortsatte IT-opkvalificering på bibliotekerne. Ellers risikerer vi for alvor, at en del af befolkningen bliver sat helt af i den nye digitale verden” slutter formand Vagn Ytte Larsen.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst
Formand Vagn Ytte Larsen, tlf. 2178 9383
Direktør Michel Steen-Hansen, tlf. 4030 5230

Danmarks Biblioteksforening

Vartov
Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog