Borgernes indgang til samfundet er på biblioteket

En ny undersøgelse viser, at 2/3 af landets biblioteker nu udfører borgerserviceopgaver på forskellige niveauer, hvilket er tæt på en fordobling i løbet af de seneste to år.

Undersøgelsen som er udført af Danmarks Biblioteksforening, Bibliotekschefforeningen og Konsulentfirmaet Knudsen Syd, er en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 2009, hvor under af halvdelen af landets kommuner meddelte, at de havde inddraget bibliotekerne i løsningen af borgerserviceopgaver. Siden da er det gået rigtig stærkt med at få etableret endnu mere samarbejde mellem biblioteker og borgerservice.

Stadig flere kommuner har således fået øjnene op for det potentiale der ligger i at udnytte de mange videnskompetencer, som befinder sig på biblioteket. I flere end 60 kommuner benyttes biblioteket derfor nu også som indgangen til det offentlige som udvidede borgerservicecentre, hvor bibliotekerne både udsteder kørekort, hjælper folk med digital service og laver kurser i IT læring.

Læs mere om undersøgelserne på https://www.db.dk/borgerservice

Bibliotekerne kvalificerer borgerne til Det Digitale Danmark
Specielt i forhold til det med IT- læring spiller bibliotekerne en stadig større rolle, især for de, der ikke har så nemt ved at bruge de digitale løsninger. I 2010 blev der f.eks. holdt 1.712 ”Lær mere om it-kurser” på bibliotekerne, herunder f.eks. introduktioner til NemID.

Og behovet for flere kurser er voksende, især med tanke på at al kommunikation med det offentlige i 2015 skal ske digitalt. Her har en stor gruppe borgere fortsat behov for kurser for at blive klar til Det Digitale Danmarks udfordringer og muligheder. Især en stor gruppe af ældre vil med fordel kunne benytte bibliotekernes IT-kurser, ligesom biblioteket i endnu højere grad vil kunne være borgerne behjælpelige i løsningen af forskellige borgerserviceopgaver.

Se https://www.db.dk/vejen-frem-for-det-digitale-danmark

"Det er utroligt vigtigt, at man investerer i bibliotekerne og inddrager dem i de strategiske løsninger hvis den store vision om Det Digitale Danmarks skal lykkedes. I Danmarks Biblioteksforening tror vi, at der kan skabes bedre service for borgerne ved at udbygge dette samarbejde om borgerservice og Det Digitale Danmark meget mere" siger formand for Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen, og fortsætter:

"Bibliotekerne skal bruges meget mere strategisk i udviklingen af borgerserviceydelserne og som borgernes indgang til samfundet, uanset om det gælder oplysninger via kommunernes hjemmesider og borger.dk, eller mere traditionelle borgerserviceydelser som flytning, fornyelse af kørekort eller at få indskrevet sit barn i skole eller daginstitution eller andre digitaliserede velfærdsydelser. Alt sammen til glæde og gavn for borgerne"

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog