Aalborg bliver grøn

Mødeshow i Glashjørnet

Snart bliver det lettere at få hjælp på biblioteket. Frontpersonalet på kommunens biblioteker vil fremover gå i ens uniformsskjorter, som led i bibliotekets værtskabsmodel og målrettede arbejde for øget brugervenlighed.

I løbet af efteråret vil formidlerne på både hovedbiblioteket, i bogbusserne og på lokalbibliotekerne i Aalborg Kommune blive nemme at genkende for gæsterne. De vil nemlig alle være iført en smart grøn skjorte, som en del af Aalborg Bibliotekernes kontinuerlige værtskabs­indsats.
Idéen bag det uniformerede frontpersonale er ganske simpel: formidlerne skal være lette at genkende for bibliotekets gæster, og skjorterne skal samtidig signalere både imødekommenhed og ensartethed på tværs af alle kommunens biblioteker.

Erfaringerne viser
Som en del af et ret omfattende værts­kabsarbejde har vi i Aalborg tidligere eksperimenteret med farvede polo T-shirts bl.a. til bibliotekets floor-walkere. De medarbejdere der færdes blandt brugerne ‘på gulvet’ i biblioteksrummet og hjælper med vejledning til brugerne. I dag består uniformen dog kun af en orange key-hanger, der bæres af alt personale, når de færdes blandt bibliotekets gæster. Men selvom alt personale på Aalborg Bibliotekerne også fremover vil bære en sådan synlig key-hanger, så har forsøg vist, at denne har sine begrænsninger som ‘uniform’. Den kan f.eks. være svær at se fra ryggen eller på lang afstand. Med de nye uniformsskjorter, der udelukkende bæres af frontpersonalet, signaleres det klart over for gæsterne, hvem de primært kan henvende sig til.

Derfor grøn
Farven symboliserer hjælpsomhed, tolerance og høflighed – værdier, der spiller fint sammen med værtskabstanken i Aalborg. De grønne skjorter får hen over sommeren sort broderi og suppleres med sorte key-hangere, der skal bæres om halsen. Det endelige farvevalg og snit er foretaget af en gruppe medarbejdere i samarbejde med biblioteks værtskabsambassadører og Eva Nyhus, leder af Tekstilhåndværkerskolen i Aalborg. Erfaringer har desuden vist, at uniformerne helst skal være af et let materiale og nemme at tage udenpå en eventuel T-shirt, hvorfor valget af de nye uniformer faldt på en let og luftig skjorte. Farven på skjorterne er valgt, fordi den matcher farven, der anvendes flere steder i bibliotekernes indretning. Og den er ifølge Eva Nyhus, en farve, der vil klæde langt de fleste.

Fra skepsis til opbakning
Der har tidligere været stor skepsis blandt medarbejderne over for uniformsforsøgene, men efter værtskabsforløbet med key-hangere og uniformer til floor-walkere er denne stort set forstummet. Ikke mindst fordi de nye skjorter er mere behagelige end de tidligere uniformer, og fordi personalet på egen krop har oplevet den positive effekt.
Skjorten giver desuden formidlerne god mulighed for at give uniformen et personligt præg. Den kan bæres åben, lukket, med bælte eller noget helt andet.

Stor effekt på synligheden
I evalueringsrapporten om Aalborg Bibliotekernes projekt Værtensklasse (2012) blev det klart dokumenteret, at selv enkel uniformering, som farvede key-hangere eller orange T-shirts, havde stor indflydelse på, hvor let bibliotekets gæster har ved at genkende bibliotekets personale. Efter test med en simpel orange key-hanger, båret om halsen af alt personale, steg antallet af gæster, der var enige i, at “det er let at genkende bibliotekets personale” fra 52 til 63 %. En markant stigning opnået med en relativ diskret uniformsgenstand.

Den nye uniform skal både sikre en øget synlighed og understrege en proaktiv imødekommenhed, der passer godt til den aktive rolle, som de opsøgende værter har på bibliotekerne i Aalborg.

Vi glæder os til at vise uniformerne frem efter sommerferien.

Se mere på www.værtensklassen.dk.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog