Danmarks Biblioteksforening | 19-02-2013
Med nærmest astronomisk hastighed har de såkaldt åbne biblioteker bredt sig. De dukker op landet over med en fart, som gør, at vi selvfølgelig også i Danmarks Biblioteksforening har reflekteret over fænomenet. DB har med god effekt de senere år arbejdet med en række udvalgte indsatsområder og temaer bl.a. fra 2009 med anbefalingen “Længere åbningstid med differentieret betjening”.
Udviklingen siden, understøttet kraftigt af daværende kulturminister Carina Christensens seks mio. kroner til ’Biblioteker i hele landet-projekter’, har på helt utrolig vis understreget dét, vi i DB dengang som nu, troede og tror på: Biblioteket skal være åbent, når borgerne har fri og mulighed for at komme der. Både med professionel bistand fra dygtige bibliotekarer og medarbejdere og andre gange uden bemanding, hvor man klarer sig med selvbetjening og selv lukker sig ind, som man gør det i de bibliotekstilbud, der lidt fejlagtigt kaldes ’de åbne biblioteker’.
Fra den første spæde start med bl.a. Gjern i Silkeborg til i dag har innovative biblioteker og deres medarbejdere evnet at omstille sig og etablere et alternativt og attraktivt bibliotekstilbud baseret på delvis selvbetjening. I dag findes der mere end 100 af slagsen, og også hovedbibliotekerne er flere steder kommet med. Borgerne har nu langt bedre adgang til de store investeringer i både mursten, samlinger og it-adgang, som det lokale folkebibliotek jo reelt rummer.
Er det så godt for borgerne? Er det godt for bibliotekerne? Er det godt for de ansatte? Det ville være alt for let bare at konstatere, at idéen er slået igennem, og alt så må være godt, og det åbne bibliotek helt rigtigt for borgerne. DB ønsker et mere nuanceret billede af sagen, og følger derfor nøje disse tilbud. Situationen er, at man enkelte steder baserer biblioteket på frivillige eller slet ingen betjening – og det er på sigt naturligvis ikke nok til at skabe et bibliotek af kvalitet.
Et sådant forudsætter dygtige fagfolk, uden hvilke tilbuddet let ender med alene at blive et besparelsesprojekt; og i sidste ende bare en samling gamle bøger i et offentligt finansieret lokale.
DB anbefaler og opfordrer i stedet alle kommunalpolitikere til at tage fordel af biblioteket og sikre det som lokalt oplevelses-, videns og mødested.
» Formanden har ordet | |
TEMAER | |
1 | BIBLIOTEKET, KOMMUNERNE OG STATEN |
» Det åbne, selvbetjente bibliotek » Danskernes Digitale Bibliotek - DDB » Ophavsret, biblioteksafgift og karenstid |
|
2 | E-BIBLIOTEKET |
» E-bogens gennembrud og de digitale medier | |
3 | MEDIEMARKEDET |
» Medier, bogmarked og bibliotekernes e-formidling | |
4 | KOMMUNIKATION & SAMARBEJDE |
» Information og møder » Netværk, råd og udvalg » Borgerservice og biblioteker » Biblioteksudvikling og samarbejdsprojekter » DB sætter dagsordenen |
|
5 | LÆRING, FOLKEOPLYSNING OG KULTURVANER |
» DB og læring » Folkemødet » Danskerne og biblioteket: kulturvaneundersøgelsen |
|
6 | INTERNATIONALT: E-ACTION |
» EBLIDA, IFLA og nordisk samarbejde | |
7 | MEDLEMMER, PENGE OG STRUKTUR |
» Resultatopgørelse 2012 » Medlemssituationen og Tur Danmark » Strukturen og de styrende organer » Forretningsudvalget 2010-2013 » Sekretariatet |
|
TÆNKETANKEN FREMTIDENS BIBLIOTEKER |
» Hent beretningen (pdf)
Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik
Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk
SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
EAN: 5797200048110
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496