Finsk IT-succes på hjul

I den sydfinske by Tampere har det lokale stadsbibliotek gjort alvor af at yde digital hjælp dér, hvor borgerne er og har brug for det. Lastet med et topmoderne auditorium og 11 computere kører en opsigtsvækkende gul bus hver dag rundt i området. To faste instruktører hjælper borgerne med at udnytte computeren og internettets mange muligheder. Med stor succes.

Hvordan sikrer vi, at alle borgere bliver fortrolige med it? Hvordan kommer vi i kontakt med de borgere, som behøver hjælp til it, men som ikke selv opsøger den? Mange biblioteker forsøger sig i disse år med nye læringsformer for at klæde borgerne på til den hastigt accelererende digitalisering i samfundet.

Et godt eksempel på et tiltag, der når bredt ud med digital hjælp til borgerne, finder man i den finske bus Netti-Nysse. For nylig slog den vejen forbi Roskilde, og en række danskere fik dermed lejlighed til at blive inspireret og høre om de gode erfaringer.

Kilden til succes
For leder af Netti-Nysse, Elina Harju, har det fra starten været afgørende at lægge vægt på ‘gulerod frem for pisk’ i mødet med borgerne. Om strategien bag bussen fortæller Elina: “Når vi underviser, afholder arrangementer og workshops i bussen bærer det altid præg af en legende og åben tilgang til it. Vi kommer ud til folk og gør det nemt for dem at komme i gang. Ved at komme folk i møde, opnår vi en meget ligeværdig og åben dialog med borgerne. Ret simple virkemidler – men de virker.”

It for alle
Anledningen til Netti-Nysses besøg i Roskilde var en afsluttende konference om projektet “It for alle”. I godt et år har bibliotekarer fra Roskilde og Køge arbejdet med at undersøge og udvikle nye bibliotekstilbud til gruppen af 'it-uvante brugere i den erhvervsaktive alder mellem 25 og 50 år'.

Projektgruppen har blandt andet været i dialog med lokale fagforeninger 3F, FOA og Metal Roskilde ud fra en strategi om via partnerskaber at være i kontakt med nogen, der allerede kender målgruppen godt.

Om mødet med Netty-Nysse fortæller bibliotekar Susanne Kierkegaard: “Når det handler om at nå målgrupper, som ikke i forvejen besøger de fysiske biblioteker, er det ekstremt vigtigt, at vi er mobile og orienterer os mod borgernes behov i hverdagen. Alt det moderne it-udstyr i Netti-Nysse er en stor investering. Omvendt siger alle beregninger, at der er rigtig mange penge at spare ved at oplære borgerne til digital selvbetjening.”

Netti-Nysse, der er tilknyttet Tampere Stadsbibliotek har været på farten siden 2004.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog