KOMBIT

94 kommuner har siden årsskiftet arbejdet sammen om udviklingen af et nyt fælles bibliotekssystem. Systemet kommer nu i udbud og varsler et teknologiskift på området, der giver folke- og skolebiblioteker langt større mulighed for selv at kunne præge den it-løsning, der er deres livsnerve.

Forrige år tog en række biblioteker initiativ til et projekt om et nyt fælleskommunalt bibliotekssystem for folke- og skolebiblioteker. Hele 94 kommuner gik sammen om at konkurrenceudsætte de nuværende bibliotekssystemer, og i dag står kommunerne takket være fælles vilje og arbejdsindsats foran udbuddet af et system, der varsler nye tider. Ejerskabet ligger hos bibliotekerne selv, som har styret processen fra initiativ over kravspecificering til styring af den fremtidige udvikling, efter at systemet er gået i drift omkring årsskiftet 2013/2014.

Teknologiskifte og bedre ressourceudnyttelse
Det nye fælles bibliotekssystem bliver skabt ud fra bibliotekernes behov for en moderne og tidssvarende løsning. Systemet vil give kommunerne mulighed for at effektivisere ved at afløfte systemadministrationen i den enkelte kommune og samle driften i færre enheder.
Repræsentanter for de 94 kommuner har arbejdet sammen om at kravspecificere det nye system og lagt grunden for et teknologiskift, hvor snitflader er baseret på åbne anerkendte standarder, der gør det muligt sømløst at integrere til lokale og kommunale systemer og opgaver. Ud over at understøtte og bidrage til Danskernes Digitale Bibliotek skal systemet hæve standarden på en række områder betydeligt; bibliotekerne kan se frem til at få reduceret kompleksiteten (fx lettere vedligeholdelse og håndtering af regeljusteringer), introduceret nye standarder på området og understøttet muligheden for at etablere fælles processer, fx indkøb af materialer.

Nyt fællesskab mellem folke- og skolebiblioteker
Det nye bibliotekssystem skal understøtte både folke- som skolebibliotekernes behov og giver mulighed for systemfællesskab mellem skole- og folkebiblioteker i de ca. 50 % af kommunerne, som i dag anvender hvert deres bibliotekssystem. Det vil reducere licens- og driftsomkostningerne betydeligt, men en inddragelse af skolebibliotekerne i et systemfællesskab med folkebibliotekerne giver også mulighed for større integration og samarbejde mellem skole- og folkebiblioteker til gavn for slutbrugeren.
Både folke- og skolebiblioteker har deltaget aktivt i at kravspecificere systemet. Det understreger et længe eksisterende ønske fra mange kommuner om samdrift mellem folke- og skolebiblioteker og om at gå sammen i forhold til at få understøttet kerneopgaver, udvikling m.m., og dermed er kimen til en ny samarbejdsform lagt.

Målet
Den nye løsning skal sikre kommunerne lavere it-udgifter på bibliotekssystemområdet, bl.a. gennem en simpel prismodel baseret på indbyggere (ej på licenser), konsolideret serverdrift og reduceret systemadministration. Beregninger fra kommunernes it-fællesskab KOMBIT viser, at det ny fælles bibliotekssystem fremadrettet vil spare kommunerne 25-40 % årligt på landsplan på driften af systemet. Det nye system forventes klart ved indgangen til 2014.

Der afholdes i øvrigt landsdækkende infomøder om tilslutning til løsningen ultimo september.
Følg med på www.kombit.dk/bibliotek.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog