Nye muligheder med Virtual Reality

VR med Alex Larsen. Foto: Svendborg Bibliotek.

Model Svendborg

På børnebiblioteket tilbydes let anvendeligt udstyr med adgang til nye universer og færdigheder gennem et enkelt set-up, spil og lettilgængelige 3D-tegneprogrammer rapporterer Alex Larsen.

Det har altid været muligt at rejse til helt fremmede verdener på biblioteket, så det er helt naturligt, at VR bliver inviteret indenfor.

Især nu, hvor VR-spektrummet ikke mere går direkte fra simple pap-briller, man selv har foldet, men til avancerede headsets, der dog samtidig kræver en dyr computer. Der er nu opstået en mellemløsning, hvor ordentlig kvalitet kan indkøbes for et overkommeligt beløb, og det kan let formidles i biblioteksrummet.

Modellen, der inkluderer PlayStation VR (PSVR), har vi udnyttet på Svendborg Bibliotek, hvor vi for under 4.000 kroner i dag kan tilbyde noget helt anderledes til brugerne. Udstyrsmæssigt kræver PSVR en Ps4, men sådan en havde vi allerede stående, så for under 4.000 indkøbtes VR-headsettet, to Move Controllere samt otte vidt forskellige spil.

Hvorfor vi vil introducere VR på Svendborg Bibliotek?
En stor del af tanken bag VR på biblioteket har været at tilbyde brugerne noget, som de fleste vil komme til at stifte bekendt-skab med privat, i skolen eller på job på sigt. Noget de højst sandsynligt ikke har tilgængeligt derhjemme på et ordentligt niveau, så det ikke bare bliver headsets fra den billige ende, hvor ens mobil skal indsættes. Med PSVR kan der tilbydes VR-oplevelser i høj kvalitet kombineret med stor interaktion, hvilket ofte ikke er til stede ved de simplere headsets.

En anden tanke har været at kunne give brugerne en bedre forståelse for de forskellige aspekter af VR såsom interaktionen, når det gælder spil, eller muligheden for at selv at bruge og tegne i 3D. Jeg er allerede stødt på adskillige brugere, der ejer VR-headsets til mobilen og føler, at de har prøvet alt, der er ved VR som medie. Her kan vi som bibliotek gå ind og vise, at der er mange flere aspekter, der kan bruges på helt forskellige måder.

Fra turneringer til makerspaces
Tilbuddet er sat op og står fast i børnebiblioteket til fri afprøvning. Vi ser dog også andre formidlingsmuligheder som f.eks. i turneringer, hvor brugerne skal kæmpe om den bedste score i forskellige spil. En overvejelse fra min side som ansvarlig for løsningen har været, hvorvidt det ville blive kedeligt at være tilskuer under andres tur, men erfaringerne viser, at det for de fleste børn også er spændende at se med på skærmen, hvor de kan følge med i det, VR-brugeren kigger på.

Der er desuden muligheder for at være kreativ med PSVR med f.eks. programmet CoolPaintr VR til under 200 kroner. Her kan der med en række forskellige redskaber skabes, hvad man har lyst til. Efterfølgende kan projektet eksporteres og efter en hurtig import i et gratis program som eksempelvis Blender, kan det gemmes igen med muligheden for upload på en hjemmeside som Sketchfab.com. Her kan alle andre frit se projektet, undersøge det nærmere og opdage alle de små detaljer, der er blevet tegnet.

Det er oplagt at anvende i et makerspace, da nogle projekter altså også kan bruges til 3D-print. Dette kræver dog lidt ekstra teknisk snilde, da modellerne først skal tilpasses i programmer som f.eks. Autodesk Meshmixer, der er gratis. Når modellen er tilpasset, skal den eksporteres i et filformat, der passer til 3D-printeren, og så er den klar til print.

God brugerinteresse
Mens jeg satte PSVR op, havde jeg mange nysgerrige brugere, både børn og voksne, og der har kun været positive tilbagemeldinger indtil videre. Børn, der ikke har prøvet VR før, er vilde med, at de nu kan prøve de spil, som de har set mange gange på Youtube, mens andre bare er overvældet, fordi de kun har prøvet VR-headsets, hvor de skal bruge deres mobil.

Det er dog ikke kun børn, der har været optaget af PSVR, men også en række voksne. Forældrene kan f.eks. følge med på tv-skærmen samt more sig over børnenes fagter eller endnu bedre prøve det selv. Jeg havde et par, som kæmpede om at få den bedste score i Fruit Ninja VR, mens en mor glædede sig til at komme hjem og fortælle resten af familien, hvad hun havde afprøvet på biblioteket.

Prisen var i øvrigt også et hyppigt samtaleemne med forældrene, da størstedelen forventede, at løsningen var meget dyrere. Det var tydeligt at mærke, at flere pludselig begyndte at overveje, hvorvidt det var noget, de skulle anskaffe derhjemme eller lade børnene skrive på ønskelisten som et realistisk ønske.

Fordele og ulemper
Selvom jeg vil anbefale PSVR virkelig meget som en nem intro til VR i en bibliotekskontekst, er der dog stadig en række overvejelser, man skal gøre sig inden start og have in mente:

Fordele

•   Nemt at sætte op
•   Nemt at bruge
•   Overkommelig pris
•   Overskuelig mængde spil at vælge mellem
•   Kan bruges af alle aldersgrupper over 12+ år.

Ulemper

•   Kan godt blive distraherende i indretningen
•   Aldersgrænse på 12+
•   Skal bruge lidt dæmpet belysning for at fungere optimalt
•   Skal bruge god plads.

Flere af de ulemper, jeg nævner her, er dog den slags, som man kan imødekomme ved at ændre rammerne for ens VR-udstyr. Hvis det bliver distraherende og stjæler fokus fra resten af bibliotekets tilbud, kan det f.eks. begrænses til et særligt sted eller rum, alternativt til nogle timer om dagen. Det skal også bemærkes, at nogle brugere kan opleve kvalme/ køresyge.

Samtidig vil jeg mene, at fordelene opvejer ulemperne, og at det er oplagt at hoppe med på VR-vognen nu, hvor vi netop har fået en god og let mulighed for ny IT-læring i biblioteket.

 

Artiklen er udgivet i Danmarks Biblioteker nr 4, 2018

ALEX LARSEN, cand.scient.bibl., Svendborg

 

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog