Svævebiler, robotter og tænkehatte: Når biblioteket forvandles til et makerspace

Hebocon Shitty Robots konkurrence på Rampen, Maker Faire 2021, Dokk1. Foto Aarhus Kommunes Biblioteker.

Tusindvis af nysgerrige borgere besøger hvert år Maker Faire Aarhus på Dokk1, hvor de kan se en masse seje opfindelser, lære hvordan de virker og ikke mindst prøve at lave dem selv. Men hvorfor giver det mening for et folkebibliotek at afholde et Maker Faire?

" Vi oplever, at Maker Faire Aarhus udvider bibliotekets handlerum. Når vi inviterer denne form for leg, læring og kreativitet ind på biblioteket, får vi en helt ny lærings- og videnbane at spille på, og samtidig kan vi være en stærk allieret for et meget spændende vækstlag i makermiljøet, som er fuld af partnerskabspotentiale der genererer stærke services for borgerne.”
Marie Østergård, Bibliotekschef, Aarhus Kommunes Biblioteker

Hvad er et Maker Faire?
Det kunne man få en indtryk af på den første weekend i efterårsferien 2021. Her indtog knap 6.000 nysgerrige gæster Dokk1 i Aarhus.

Publikum fik lavet hekseportrætter, robotter, rullinger og raketter. De tegnede, designede, programmerede, dimsede og nogen klappede en kæmpe hjerne af stof. Man kunne prøve en dyp-i-nator, kæmpe med sumobots, gyse over en hunderobot (ja, dén fra Boston Dynamics) og tegne med på Aarhus’ største kridttegning. Gæsterne fløj med droner, krammede en mærkelige amfibierobot, sad stille til foredrag, brugte timer på at 3D-printe og lave keramik. Og de lavede deep-fakes med VHS, prøvede en klimavægt og lyttede til planter. Rammen for denne skønne opfinder-fest var Maker Faire Aarhus – et årligt tilbage- vendende event, som fejrer og styrker gør-det-selv-kulturen. 

Maker Faire Aarhus fylder hele Dokk1 og består af en masse stande, aktiviteter, workshops og åbne værksteder for både børn og voksne. Makers er det engelske ord for folk, der skaber ting selv, og maker-bevægelsen er særligt kendt for sin nysgerrighed og begejstring for ny teknologi, f.eks. 3D-print, programmering, hacking, robotter, droner og virtual reality, og det lægger vi også vægt på ved Maker Faire Aarhus. Men vi elsker også old-school håndværk, design og ‘fri leg’ med materialer. Det essentielle er, at gæsterne oplever en glæde ved at skabe og en nysgerrighed på de kreative processer – om det så gælder micro:bits eller en kompliceret maske i et strikketøj. En nysgerrighed, som forhåbentligt lever videre efter Maker Faire Aarhus!

"Maker Faire var megafedt. Jeg husker tilbage på det som en Wauw!-oplevelse med masser af engagerede mennesker, som bare var klar til at snakke, fortælle og forklare i børnehøjde - og til os voksne, der ikke er så tekniske og af og til lignede et spørgsmålstegn.” Sådan beskriver gæsten Mette Jensen sine oplevelse af Maker Faire Aarhus 2021, som hun besøgte med hendes mand og deres to drenge på 7 og 10 år.

“Efter Maker Faire Aarhus har drengene genfundet interessen for en Lego-robot, som har været gemt væk i et par år. Da den store dreng i sin tid fik den i gave, var den mindste for lille til at kunne lege med den, men nu er han meget optaget af den!”, fortæller Mette jensen også.

Partnerskaber og netværk
Maker Faire Aarhus arrangeres og afvikles af Dokk1 i samarbejde med det lokale makerspace OSAA (Open Space Aarhus) og den internationale organisation MAKE. Sammen med det ny-startede Copenhagen Maker Faire er vi de eneste events i Danmark, som hører under MAKEs paraply af globale Maker Faires, hvoraf de største finder sted i New York og Californien. Vi er samtidig et af de få Maker Faires i verden, som det er gratis at være med til – både for makers og for publikum.

Standene på Maker Faire Aarhus drives både af enkeltpersoner, klubber og foreninger, virksomheder og institutioner. Fælles for de deltagende makers er, at de er mennesker, som brænder for at skabe noget selv og inspirere andre til at gøre det samme. I 2021 havde vi både besøg af alle typer makers fra etablerede virksomheder over tech-startups til makers, som kom helt i civil og bare gerne ville vise de opfindelser frem, de havde loddet sammen hjemme på klubværelset.

“Maker Faire giver mening for os, fordi det er en rigtig god platform til test af de netværkssamarbejder, oplevelsesrum og byggeteknikker, vi arbejder med. Maker Faire har en sjov funktion, hvor familier kommer fuldstændigt uforberedte til et uformelt læringsrum, og hvis de oplever at blive instant makers, altså hvis de med ganske lidt vejledning kan lege og skabe nyt med vores produkter, så har vi en succes”, mener Karsten Juncher, udvikler og iværksætter i Upfind.dk.

Både vores formelle partnerskaber og det netværk, som eventen giver os blandt makers lokalt og nationalt, er fuldstændig afgørende for eventets succes, og det er meget motiverende at opleve, hvordan vi kan give et lille, aktivistisk miljø en platform og ikke mindst facilitere et stærkt netværk makers imellem via eventet – som en af dem sagde, da vi lukkede ned efter første dag på Maker Faire Aarhus 2021:  “Det her er jo lidt vores fætter-kusine fest.”

Hvorfor på biblioteket?
Som bibliotek er det afgørende, at vi evner at sprede viden, oplysning og inspiration – ikke kun via fysiske og digitale materialer, men også via events som Maker Faire Aarhus, hvor leg og kreativitet kobles med hands-on læring og fællesskab. De besøgende makers deler gavmildt ud af deres evner, tid og store opfinderkærlighed til det mest besynderlige dims og gæsterne kvitterer ved at springe nysgerrigt og fordomsfrit ud i at prøve selv.

Et stort ønske for Maker Faire Aarhus er, at vi gennem eventet kan motivere børn, unge og voksne til at blive sultne efter en helt ny slags viden eller endda give dem mod på at afprøve nye kreative aktiviteter, som dem vi tilbyder til hverdag, f.eks. i vores Maker- og Børnelab. Derudover forsøger vi at give eventet et langt efterliv ved at integrere maker-mindsettet, “Lad os se hvad der sker!”, i bibliotekets mange andre kreative tilbud.

Biblioteket som ikke-kommercielt og offentligt rum er en eminent platform til formidling af teknologi, DIY og nye opfindelser, som ellers kan være vanskelige for den brede del af befolkningen at få fingrene i.

Tilgængelighed er afgørende, hvis vi vil engagere flere borgere i den teknologiske udvikling og som proaktive forbrugere. Samtidig er Maker Faire Aarhus også en glimrende mulighed for medarbejderne til at holde sig opdaterede om, hvad der sker i de kreative maker-miljøer, som kan skabe inspiration til egne arrangementer, og vi får desuden et større netværk i form af makers og mennesker, der kan være med til at skabe relevante begivenheder og aktiviteter på biblioteket hele året – og på den måde oplever biblioteket som institution også en særlig kompetenceudvikling gennem eventet.

Vores fornemmeste erfaring er dog, at biblioteket gennem Maker Faire kan facilitere et møde mellem mennesker, teknologi og håndværk, som har leg og kreativitet som udgangspunkt, og hvor du ikke skal komme med andet end lysten til at gå på opdagelse.

 

ANNE HAGELSKJÆR FROM, cand.scient.bibl., Projektudvikling og brugerinddragelse/Voksen - Aarhus Kommunes Biblioteker

 

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
EAN: 5797200048110
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog