Vidste du, at RFID gør selvbetjening nemmere?

Når bibliotekerne i dag i stigende udstrækning kan arbejde med selvbetjening f.eks. i forbindelse med udlån og aflevering, beror det i høj grad på bibliotekets brug af RFID-tags. De erstatter stille og roligt landet over eksisterende stregkoder. RFID-teknologien og bibliotekerne er begge udsat for en rivende udvikling. Styrelsen for Bibliotek og Medier har nu publiceret en vejledning til bibliotekerne: Råd & Vink om anskaffelse af RFID i danske biblioteker.
 
Styrelsen ønsker med denne publikation, at give råd og vejledning til bibliotekerne om anskaffelse af RFID til biblioteker. Der er ifølge Leif Andresen, chefkonsulent i styrelsen, “ikke tale om den højere videnskab”, men vejledningen skal ses som det bedste bud primo 2011. Styrelsen har i en række år arbejdet med standarder for RFID i biblioteker for at sikre interoperabilitet og gennemsigtighed, således at bibliotekerne ikke bliver fastlåst til én leverandør. Det er sket både med anbefalinger og med deltagelse i standardiseringsarbejde, nationalt i Dansk Standard og internationalt i ISO.
De overordnede krav ud fra et nationalt synspunkt er bl.a.: At et bibliotek med en RFID-løsning kan fungere i det interurbane lånesamarbejde. At en RFID-løsning skal fungere i forhold til et vilkårligt bibliotekssystem og at leverandøruafhængigheden sikrer, at det i praksis skal være muligt for bibliotekerne at købe RFID-tags fra flere kilder – som det siges. At der kan matches ift. eksisterende stregkoder. Og så selvfølgelig i en global informationstid, at en dansk løsning skal være i overensstemmelse med internationale standarder.
 
Download eller køb den på www.bibliotekogmedier.dk/publikationer

 

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog