IT-kompetence & digital dannelse

Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi er under realisering. Fra november 2013 kommunikerer virksomheder med det offentlige via nettet, og fra november 2014 er det borgernes tur. Processen forløber godt viser en midtvejsevaluering foretaget af KL, men den fortsatte proces rejser også modstand. Ikke alle i det danske samfund er gearet til at begå sig på nettet.

Her har knap 90 af landets folkebiblioteker påtaget sig en gigantisk opgave som naturligt led i den folkeoplysende virksomhed og har i et flerårigt samarbejde initieret af bl.a. DB og de øvrige biblioteksorganisationer, Kultur- og Telestyrelsen tilbudt landets borgere It-kurser af forskellig art. Kurser om f.eks. NemID o.l. DB er repræsenteret i Kontaktudvalget for den digitale borger ved Annette Brøchner Lindgaard, bibliotekschef i Esbjerg.

Det er faktisk biblioteket, Erhvervsstyrelsen henviser til, når virksomheder har behov for hjælp med elektroniske postkasser. Som f.eks. finansminister Bjarne Corydon gjorde det fra Folketingets talerstol, da han blev spurgt om, hvem der hjælper de borgere og virksomheder, der har behov for det i forbindelse med overgangen til digital myndighedskontakt i 2014. Fra 2013 skete det via kampagnen Få hjælp til at gøre papirarbejdet digitalt.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog