En halv million danskere har bedt om hjælp til digital kommunikation

Behovet for IT-hjælp til borgerne bliver ikke mindre, når alle privatpersoner fra 2015 skal have en digital postkasse for at kommunikere med det offentlige. En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser nemlig, at det ikke kun er ældre, der henvender sig for at få hjælp til at komme i digital kontakt med myndigheder og virksomheder.

Hvor der i 2012 var en overvægt af folk i de ældre aldersgrupper som søgte hjælp, viser den nyeste undersøgelse måske lidt overraskende, at det både er de unge og de ældre som opsøger hjælp til brug af f.eks. borgerservice og andre offentlige selvbetjeningsløsninger.

Bibliotekerne har i en årrække forsøgt at imødekomme borgernes ønsker om IT-hjælp ved årligt at udbyde flere tusinde IT-kurser. Ikke desto mindre viser undersøgelsen fra Danmarks Biblioteksforening, at der stadig er over en halv million borgere der møder op for få hjælp ved siden af it-kurserne. Foreningen lavede samme undersøgelse i 2012 og hvor det var over 700.000 der henvendte sig på bibliotekerne for at få hjælp.

Bibliotekerne sætter fokus på dette problem på den store konference ”Digitalisering, dannelse og demokrati” den 24. april i København, hvor bl.a. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (B) holder oplæg om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

» Læs mere om digitaliseringskonferencen den 24. april 2014
» Tilmelding til konferencen

Mere info

 Trine Søndergaard
Mød bl.a. økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (B) den 24. april 2014 i København på konferencen "Digitalisering, dannelse og demokrati"

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog