Samarbejdet mellem biblioteker og borgerservicecentre - 2014

I september 2014 blev landets folkebiblioteker atter spurgt i hvilket omfang der var etableret samarbejde mellem biblioteket og kommunens borgerservice. På Danmarkskortet ses de modeller som blev meldt tilbage

Teksten her vises hvis brugeren ikke har flash
 
 
32,7 %
Model 1
DEN SPÆDE START

Mindre vidtgående initiativer og samarbejder.
Det kan f.eks. være fælles kommunale It-løsninger, som ikke ses af borgeren, eller mindre undervisningsforløb i borger.dk, Nem-Id, og andre It-kampagner og digitale borgerrettede aktiviteter.

 
10,2 %

Model 2
VI FLYTTER SAMMEN

Borgerserviceopgaver udføres af borgerservicemedarbejdere i bibliotekerne.
Der er tale om lokalefællesskab.

 
 
42,9 %

Model 3
VI ARBEJDER SAMMEN

Udvalgte opgaver lægges over i biblioteket og udføres af biblioteksmedarbejdere. Der er forskel i antal typer af opgaver, der udføres af biblioteket, og forskelle i opblødningen af faggrænser i opgaveløsningen.
Der foregår tilrettelagt videndeling.

 
6,1 %

Model 4
VI ER BORGERNES FÆLLES INDGANG TIL KOMMUNEN

Borgerserviceopgaver udføres i et udvidet lokalefællesskab og i et partnerskab med andre end kultur- og biblioteksfolk. F.eks. med medarbejdere med socialt orienterede funktioner: Sundhedscenter, nærpoliti, SSP, turisme og jobservice.

 
8,2 %

Model 5
INTET SAMARBEJDE

Biblioteket varetager ikke borgerserviceopgaver.

Bag undersøgelsen står Konsulentfirmaet Knudsen Syd og Danmarks Biblioteksforening.
Resultaterne fra undersøgelsen må gengives når de to ovenstående nævnes som kilder.

Om borgerservice

Tilsvarende undersøgelse lavet i 2009 | 2011

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog