Moderator - forny bibliotekets demokratiske rolle

En temadag om at formidle til et publikum. Dagen handler om at være ordstyrer, facilitator, samtalepartner og interviewer ved forfattersamtaler og debatter – kort sagt at være moderator.

Dagligdagen på biblioteket stiller nye krav til formidlingen. At formidle et budskab foran et publikum på den rigtige måde er vigtigere end nogensinde. Det kan være alt fra at introducere foredragsholdere, være ordstyrere og til at gennemføre en samtale med en forfatter eller interviewe en faglitterær person.

Som en del af bibliotekets demokratiske rolle er det et voksende behov, at vi faciliterer og gennemfører debataktiviteter. F.eks. for at sætte lokalt spot på samfundsaktuelle emner - på valg – eller for at forny og give anderledes indgangsvinkler på forfatterarrangementer. Det sidste er aktuelt ved Litteraturfestivalen Ordkraft, hvor behovet for nye kompetencer har vist sig.

Det er kompetencer om, hvordan vi formidler foran et publikum sådan at vi både sikrer os, at forfatterens eller debattørens budskab går igennem og at publikum samtidig inviteres med i samtalen.

Man behøver ikke være et ”naturtalent” – vi kan lære at optræde i rollen som samtalepartner og interviewer.

Få praktiske råd om:
Hvordan du sikrer at forfatteren eller debattøren får de rigtige oplæg til at fortælle. 
Hvordan publikum inviteres med i samtalen.
Hvordan du styrer nervøsiteten og træner dig selv til at stå foran et publikum.

Start

Slut

Afsender

Centralbibliotekerne

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog