Ledende artikel: Den gode bibliotekar

Besparelser fører ikke automatisk til forringelser.
Det er muligt på samme tid at effektivisere og sikre høj standard. Det viser den største undersøgelse nogensinde af danske biblioteksbrugere, som Kulturstyrelsen står bag. Tilfredsheden er meget høj. Biblioteksbrugerne får den hjælp, de har brug for, og oplever, at personalet er synligt og opmærksomt. Ni ud af 10 mener, at biblioteket er et rart sted at være.
Den flotte karakter til landets bibliotekarer skal ses på baggrund af massive nedskæringer på området. På seks år er der sparet 14 procent af kommunernes biblioteksbudgetter, men de mange sparede penge har åbenbart ikke ført til forringelser. Undersøgelsen viser også, at selvom mange er glade for de døgnåbne biblioteker, hvor man selv låser sig ind med sit lånekort, foretrækkes et bibliotek med faglig betjening.
Formand i Danmarks Biblioteksforening Vagn Ytte Larsen anerkender, at besparelserne på hans område ikke har ført til forringelser. Men "det kan ikke blive ved," siger han til Politiken.
I en tid, hvor en række borgerserviceforpligtelser rykker over til bibliotekerne, er der usikkerhed nok om bibliotekernes identitet, og der er ingen grund til at stramme sparegrebet yderligere. Nu skal bibliotekarerne koncentrere sig om deres kerneydelser, ranke ryggen og glæde sig over, at de gør det rigtig godt derude på landets uundværlige biblioteker.
Flere artikler om samme emne.

Danmarks Biblioteksforening

Vartov, Farvergade 27D, 2. sal
1463 København K
Find os på kort
Cookie- og privatlivspolitik

Telefontid: man-fre 10-15
Telefon +45 3325 0935
Fax +45 3325 7900
db@db.dk

SE/CVR: 55618410
VAT: DK55618410
Bankkonto: 9056 4585 947 496
Swift: SPNODK22
IBAN: DK4090564585947496

Følg Danmarks Biblioteksforening

Facebook
Twitter
LinkedIn
Direktørens blog